Zpět na článek

Diskuze: Tesla: 88% zachování kapacity po 320 tisících km i 92% recyklace

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

oldri8k
oldri8k
Level Level
2. 8. 2025 20:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle by chtělo oživit. Jako už je zjištění ve čtvrtce, že to vychází z dat o 2 roky dříve. Proto sem to četl s nepochopením, v tuhle chvíli je rok 2025 a vše je jinak a jinde :)

doriel
doriel
Level Level
4. 9. 2023 13:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já myslím, že myšlenka elektromobility je super. Ani jsme neobjevili Antarktidu.. Už Porsche dělal elektrická auta. Na elektřinu jezdí tramvaje, trolejbusy, koloběžky..
Ale fakt mě vadí, že se začala vyrábět elektrická SUV, jeepy a další nesmysly. Někdo tady v článku psal, jak jsou elektroauta jen pro "bohaté". A víte co? Ten člověk má pravdu. Pokud by OPRAVDU ŠLO O EKOLOGII A PLANETU, budou se vyrábět nějaké motokáry, elektromotorky, dostanete dotaci na koloběžku abyste nejezdili autem, atp.. Dnešní elektroauta jsou jen póza pro bohatší, aby se cítili líp. To není ekologie. A kdo se toho zastává (dnešní podoby elektromobility), měl by otevřít oči.

drk22
drk22
Level Level
13. 11. 2023 09:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@doriel Dotovat bohatám jejich elektroauta z daní všech je skutečně hovadina...

neverminde
neverminde
Level Level
17. 5. 2024 12:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drk22 Ano je a melo by to byt trestne nekomu neco dotovat. Ve vysledku je jako by ti nekdo prisel domu a z penezenky ti sebral prachy a dal nekomu jinemu. Proste zlodejina.

darksicek
darksicek
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
3. 5. 2023 16:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článek neuvádí, v jakých podmínkách bylo auto - a tedy i baterie - provozovány.
Je zde zmíněn teplotní SW a chlazení. Tedy předpokládám že se jedná o slunou Kalifornii se spíše vyššími teplotami.
Nicméně co provoz v naši podmínkách, kdy v létě auto smažíme na slunci, v zimě stojí v mrazech?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 5. 2023 17:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@darksicek Tesly Model S a X se neprodávají jen v Kalifornii, ale po celém světě.

darksicek
darksicek
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
3. 5. 2023 22:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Prodávají. Ale kde Tesla sebrala tyto konkrétní data je podstatné.

neverminde
neverminde
Level Level
17. 5. 2024 12:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Baterie funguje na urcitych podminkach. Tenhel clanek je scestny a nepodava zadne relevatni informace je to jen cista propaganda.

kutil05
kutil05
Level Level
16. 6. 2022 15:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Celé mi to spíš přijde jak reklama na Teslu. Na každou otázku je odpověď: Dle Tesly a podobně.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 6. 2022 15:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Tak je to zpráva Tesly, těžko se tam bude psát "dle Mercedesu" :-) Nicméně to neznamená, že se tam nesnažím být kritický, a snažil jsem se podívat na některá čísla, která vypadala zvláštně.

drk22
drk22
Level Level
14. 5. 2023 15:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Aha takže to není člínek...

neverminde
neverminde
Level Level
17. 5. 2024 12:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kutil05 Za me to je reklama na Teslu protoze Musk uz dostal tolik prachu na dotacich ze si tyhle reklamy muze kdekoliv a za jakoukoliv cenu dovolit. Proste mu to dotujeme a jeste pak dotujeme bohacum jejich auta.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 6. 2022 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kolecko Vy víte, kolik to auto mělo na tu baterku najeto? Nemělo třeba najeto přes 400-450 tisíc km, kdy je normální vyměnit akumulátor? Jak Vám to může nevycházet s životností, když nevíte, kolik na tom akumulátoru bylo nalítáno? Já se tuto informaci nedozvěděl, abych něco takového mohl říci. Vím, kolik po něm chtěli, ale to, kolik to mělo najeto, to jsem se nedočetl.

shall
shall
Level Level
6. 10. 2022 13:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kolecko SLedovanost toho videa mu vydělala mnohem více než kolik by mu vydělalo sešrotování auta.

PiláT
PiláT
Level Level
11. 5. 2022 07:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S ekologickou stopou je o jednoduché odpovídá (přímo úměrně) ceně napsané na účtence. Než mě chytíte za slovou seznamem sběratelských případů, kdy to neplatí ( nebo to tak vypadá), tak pravidlo omezím na masově produkované (komoditní) předměty a cenu bez koncového zdanění.
Takže pro automobily jde o cenu bez DPH, pro paliva/energie o cenu bez DPH a spotřební daně, pro výrobek jde sumu cen za celý životní cyklus. Pokud elektromobily stojí násobně víc než běžné automobily, poskytují o hodně horší službu (pro většinového zákazníka) a mají podobné náklady na km jako běžná pohybovadla, tak ekologicky nemůžou vycházet líp. Pouze poskutují službu "mám výfuk v elektrárně" (ekologická stopa v místě těžby surovin je jenom jiná varianta "výfuku")

shall
shall
Level Level
11. 5. 2022 07:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PiláT Jenomže elektromobily nestojí násobně více, byť tam nějaká přirážka je, ale nelze mluvit v žádném případě o násobcích. Výrazně horší službu taky nenabízejí (pro většinového zákazníka) a je to jenom o změně návyků z provozu spalovacího vozu. A o podobnosti nákladů na km už vůbec nelze mluvit. Provozní náklady jsou násobně nižší při domácím nabíjení - ostatně kdo by si kupoval elektromobil, kdyby neměl kde nabíjet (doma či v práci).

Jenom dodám, že nemluvím o autech typu Dacie, kde se cena baterií výrazně projeví v koncové ceně, ale o nejprodávanějších elektromobilech alespoň střední třídy.

PiláT
PiláT
Level Level
11. 5. 2022 08:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Prosím uveďte nějaká čísla. Mě furt vychází, že elektromobil stojí cca 2x (no dobře možná 1,8x) víc než srovnatelný spalovák. Průměrný zákazník ho nemá jako druhé auto do rodiny (pokud bude mít druhé auto, tak jím bude "nákupní taška"), takže si zkuste představit, že elektromobilem jedete v zimě na hory (s každodenním dojížděním na sjezdovku). Do provozních nákladů započítejte dobíjení za cenu podle aktuálně nabízených tarifů a 20% nabíjení na rychlonabíječce a pravděpodobně poloviční kilometrovou životnost automobilu (vím že diskutujem pod článkem který se chlubí 320 tisKm životností baterie, ale úplně tomu nevěřím, protože všechna data jsou ze slunné Kalifornie)

shall
shall
Level Level
11. 5. 2022 08:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Hyundai Kona:
1,0l - 120 koní, řada Smart, automat - standartní cena 580k
electric 40kWh - 136 koní, řada Smart - standartní cena 840k - +44%

1,6l - 198 koní, řada Style, automat - standartní cena 700k
electric 64kWh - 204 koní, řada Style - standartní cena 1150k - +64%

WV
Golf Styl 2.0 TSI - 190 koní - cena 841k
Id3 - 201 koní 1184k - +40%

U vozů vyšších tříd je ten rozdíl ještě menší.

Absolutní většina lidí jezdí na delší cesty párkrát za rok. V tom případě opravdu není problém z dojezdem ani délkou nabíjení někde na rychlonabíječce ani s dojížděním na sjezdovku nebo s jízdou do Chorvatska. A při běžném použití nabíjíte doma s nízkým tarifem za 5 kč na kWh (dnešní vysoké ceny). To je cca 1,25 kč na kilometr. Ve srovnání s cca 4kč u benzínu.

Kilometrová životnost se se zimou nesnižuje. Ta se snižuje naopak s teplem. A proto většina dnešních elektromobilů má tepelný management.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 5. 2022 08:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall To pochopitelně záleží na tom, na jakou třídu se díváte. Rozdíly budou obrovské v nižších třídách a docela nízké v těch vyšších (kde se ta cena baterky už docela schová). Pokud se podíváme třeba na tu Teslu, tak vezměme auto střední třídy, cca 250 kW, 4×4 a porovnejme to s Modelem 3 Long Range.

Tesla Model 3 LR - 1,54 mil. Kč
Audi A4 50 TDI 210kW - 1,39 mil. Kč
Audi S4 251kW - 1,78 mil. Kč
BMW M340i xDrive 275 kW - 1,79 mil. Kč
BMW 330d xDrive 210kW - 1,4 mil. Kč
BMW M340d xDrive 250kW - 1,79 mil. Kč
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 206kW - 1,22 mil. Kč

Nevidím, že by to bylo skoro 2krát dražší. Dokonce je někdy dražší i ten spalovák (a možná by Vás překvapilo, kdybyste se podíval na hmotnosti, kdybyste zjistil, že naftová čtyřkolka dokonce může být těžší než EV). Když zavítáme níže, tak se to začne více rozevírat.

VW ID.3 150 kW - 1,18 mil. Kč
VW Golf 2.0TSI 140kW - 0,84 mil. Kč

VW ID.4 128kW - 1,28 mil. Kč
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4motion 110kW - 1,06 mil. Kč

Citroen e-C4 100kW - 875 tisíc Kč
Citroen C4 1.2 96kW automat - 585 tisíc Kč

Renault Megane e-Tech EV40 96kW - 0,95 mil. Kč
Renault Megane e-Tech EV60 160kW - 1,07 mil. Kč
Renault Megane Tce140 EDC 103kW - 0,63 mil. Kč

Tady už máme takových 20-50 %, což není málo, ale stále daleko k dvojnásobku nebo 80 %. To, co tvrdíte, platí tak maximálně o třídě Dacie Spring vs. Sandera. 502 vs 283 tisíc, tj. +77%. Pokud bychom to měli srovnávat ve verzi s automatem, tak je to 502 vs 267 tisíc (+37%), ale tam by už zase byl značný rozdíl dynamiky, takže tady asi nenajdeme nic, co by šlo smysluplně srovnávat. Asi by to šlo říci ještě o předražené Hondě e. Ale jinak není pravdou, že by EV byla skoro 2krát dražší, dnes je to tak někde do 50 %. Což je stále dost.

grol2
grol2
Level Level
11. 5. 2022 13:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Ano, ale prosím nezapomínejte, že zde platí CO2 pokuta ve výši 95€ za gram CO2 nad 95g/km. Počítá se to ale přes flotilu. Elektromobil tak šlukne pokuty v hodnotě 9025€ - tedy zhruba 230.000Kč. Naopak u spalováku ty pokuty platíte, takže ten rozdíl je ještě větší... Porovnáváte tedy přesná čísla v dotacemi a pokutami silně pokřiveném světě.

shall
shall
Level Level
11. 5. 2022 14:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Není to tak že by za spalováky platili a za elektromobily platil někdo jim. Automobilky vyrábí elektromobily a hybridy právě na to, aby měly flotilové emise pod normou a žádné pokuty nemusely platit.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 5. 2022 14:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall "Počítá se to ale přes flotilu. "

A to je právě ono, je to přes flotilu. Pokud flotilu držíte pod limitem, tak neplatíte ani cent za auto, které žere třeba 20 litrů na 100. Dosud ty automobilky až tak velké pokuty neplatily. Pokud platíte třeba 100 mil. EUR, ale za 5 mil. aut, tak je to 20 EUR na auto. To auto za 1,5 milionu nijak zásadně neprodraží.

"Elektromobil tak šlukne pokuty v hodnotě 9025€ ​- tedy zhruba 230.000Kč."

Není pravda. Elektromobil se zlevní jen o tolik, za kolik automobilka dokáže prodat ty kredity. A je docela logické, že cena kreditů musí být výrazně nižší než pokuta, jinak by ty kredity jiné automobilky nekupovaly a za stejnou cenu zaplatily pokutu. Nebylo by proč. Takže se na to podívejme. Tesla prodala za poslední rok kredity za 1,63 mld. USD a prodala celkem 930 tisíc aut. Takže je to 1750 USD = 1660 EUR, ne 9 tisíc EUR. Ta Tesla by bez prodeje kreditů byla dražší o 42 tisíc Kč, tedy byla za 1,58 mil. Kč. A pokud vím, tak v ČR na Teslu žádné dotace nejsou, přesto by i bez prodeje kreditů měla srovnatelné ceny jako spalováky. VW Group (tedy i Audi) limity pro 2021 splnily, takže neplatí pokutu ani cent, ta auta nejsou kvůli pokutám dražší ani o halíř. Stejně tak BMW. Dražší jsou kvůli vývoji technologií, aby ty limity splnily, ale kvůli pokutám ne.

Nějak nevím, ale rozdíl 40 tisíc na 1,5 milionu mi zas tak silně pokřivené nepřijde. Být to v několika stovkách tisíc, tak neřeknu.

grol2
grol2
Level Level
11. 5. 2022 15:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Psal jsem o problému s kompenzací pokut. Argumentovat připadem, kdy není co kompenzovat, je velmi objevné.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
11. 5. 2022 15:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Tak to si si pekne priohol. Aktuálne oficiálne cenníky.

https://www.hyundai.sk/files/download/model/kona-2020/cennik-hyundai-kona-pe-2022-4.pdf
https://www.hyundai.sk/files/download/model/kona-electric-2021/cennik-hyundai-kona-electric-pe-2022-5.pdf

1,0 T-GDi COMFORT 7 DCT 88,3/120 18 640 € +82%EV
1,0 T-GDi FAMILY 7 DCT 88,3/120 20 190 € +68%EV
ELECTRIC 39,2 kWh 100/136 33 990 €

A ja nevidím dôvod, aby som si kupoval ten drahší model kvôli kozmetickým zmenám. Takže až 82% drahšie.
Pozrime sa na výkonnejšiu verziu.

1,6 T-GDi FAMILY 7 DCT 145,6/198 21 640 € +89%EV
ELECTRIC 64 kWh 150/204 40 990 €

Tu je už navýšenie o 89%.

A vyššiu triedu Tucson a Ioniq5 porovnajme.

https://www.hyundai.sk/files/download/model/tucson-2020/cennik-hyundai-tucson-2022-5.pdf
https://www.hyundai.sk/files/download/model/ioniq-5/cennik-hyundai-ioniq-5-my23-2022-05.pdf

1,6 T-GDi MHEV FAMILY 7 DCT 110,1/150 27 490 € +58%EV
FAMILY 58 kWh 125/170 43 390 €

Ale ja si nepotrpím na automatickú prevodovku a kúpil by som

1,6 T-GDi COMFORT 6 MT 110,1/150 22 690 € +91%EV

A keď pôjdeme do tej výkonnejšej EV verzie, tam sa klasika moc nepribližuje výkonom.

Takže stále kúpim o 80-90% lacnejšie.

Pozrel som som sa na vaše cenníky.
Máte tam dokonca akciový na EV.

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/Nov%C3%A1+Kona+a+Kona+N+Linepdf-1
https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/KONA+EV+CZECH+EDITIONpdf

1,0l ​- 120 koní, řada Smart, automat ​- standartní cena 530k (lacnejšie ako udávaš)
electric 40kWh ​- 136 koní, řada Smart ​- akciová cena 790k ​- +49% (aj tu je lacnejšie vďaka akcii, ale napriek tomu nie 44, ale 49% drahšie)
Keby som nechal štandardnú cenu, tak to robí až 58%.

Takže opakujem ešte raz. Priohýbaš realitu a tie EV sú drahšie ako sa to snažíš prezentovať.
Vyzerá to ale aj tak, že na SK nám tie EV predávajú drahšie. Pri tej EV Kone mi to vychádza o 3500 € viacej. Tak to vyzerá, že naši predajcovia sú väčší hajzli. A tipujem, že to bude aj pri iných značkách.

shall
shall
Level Level
11. 5. 2022 23:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Nic neohýbám. Ceny jsou přímo z ceníků Hyundaie pro ČR. A vybral jsem srovnatelnou výbavu,kterou jsem taky uvedl. A uvedl jsem v obou případech ceníkovou cenu a ne akční.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 5. 2022 08:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Vypadá to, že to Hyundai u vás s elektromobily pěkně přepaluje. Když se totiž podíváte na BMW, je to úplně jiný obrázek. Ve vyšších třídách se už té cenové parity mezi spalováky a elektromobily dosáhlo (v těch nižších to ještě potrvá).

BMW M440i xDrive Gran Coupe 275 kW - 71260 EUR
BMW i4 M50 400kW - 71660 EUR

Pokud bychom vzali zadokolky...

BMW 430i Gran Coupe 180kW - 54910 EUR
BMW i4 eDrive40 250 kW - 58660 EUR

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
12. 5. 2022 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Dal som ti odkaz na cenníky PDF a vybral som presne tie isté položky. Sú tam iné ceny. Reálne to vychádza potom viacej percent. Takže nie 44%, ale 58%. Sú to odkazy na vaše české cenníky. Takže ak sa nezmieriš so slovom priohýbaš, tak to poviem rovno. Si obyčajný klamár.

hor411
hor411
Level Level
12. 5. 2022 09:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Tak u vozů za >=1,2M ten mini-rozdíl člověk chápe. Jenže běžný člověk si může dovolit vůz sotva za 400k a někteří ani to ne, proto jezdí mraky "nákupních tašek" typu Škoda Fabia, Dacia Sandero apod. kde třeba to Sandero (1,0l LPG 74kW, lepší motor tam není na výběr) v nejdražší variantě je za 335k (ceníková cena s veškerou dostupnou příplatkovou výbavou).

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
12. 5. 2022 09:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Úplne súhlasím. Niektorí predajcovia nám dávajú prepálené ceny. Okrem toho Hyundai Ioniq5 bol tuším už 3x zdražovaný. Asi preto, že ľudia aj chcú kúpiť, ale sú dlhé čakačky. A keď človek vidí ten markantný rozdiel v cene, tak si povie, že za tú sumu bude hodne dlho jazdiť na benzín.

Aj pri tej Kone tam je minimálny rozdiel 13800 €. Za to je pri cene 1,8€/l až 7666 litrov benzínu. Pri priemerke 6l/100km to robí 127 778 km. Keby to bol model so slabšou výbavou, tak to už urobí 142 130 km. To je 6-7 rokov jazdenia pre väčšinu.
Keby som počítal štandardnú cenu pred krízou 1,4€/l, tak to urobí 164 286 km a 182 738 km.
A to nepočítam, že bude počas tých rokov treba platiť za elektrinu.

To človeka hneď prejde chuť na EV.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 5. 2022 09:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Vždyť o tom přece píšu. Ten rozdíl hodně závisí na tom, o jaké třídě se bavíme. U luxusních aut už dnes téměř neexistuje a dosáhlo se cenové parity a ten údajný dvojnásobek (příp. 80 %) horko těžko platí v těch nejnižších třídách. Tohle se nedá takto zevšeobecňovat na nějaký domnělý dvojnásobek, když to ve skutečnosti lítá mezi 0 a 80 %. Jasně, že v low-endu je EV zatím cenově dost nedostupná věc, o tom se nikdo nepře. BTW. já to Sandero nakonfiguroval s plnou palbou na 395k (s automatem na 421k).

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
12. 5. 2022 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Väčšina ľudí kupuje tak do 600k nové auto. Sám by som teraz asi kúpil hoc aj v minimálnej výbave (aj keď aj tá je dosť bohatá a viem si predstaviť život bez niektorých položiek) Tucson za 22 690 € a nie najlacnejší Ioniq5 (cca. rovnaká veľkosť, SUV, dynamika jazdy ma netrápi) za 43 390 €. Však za rozdiel 20 700 mám s doplatkom 2000 € druhý Tucson pre manželku. Alebo toľko peňazí na benzín, že to neprejazdím za 10 rokov (niekto iný možno hej, lebo to robí pri súčasných cenách 165k km, pri predkrízových cenách vyše 200k km).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 5. 2022 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall V případě Hyundai Kona lze rozhodně souhlasit, tam jsou ty rozdíly cen opravdu hodně velké a EV nedává za ty příplatky moc smysl.

Pozor však na tu průměrnou spotřebu. Ano, za 6 litrů se s tím dá něco zajet, někteří šetřílci tak mohou jezdit pořád, ale horší bude dosáhnout takovou průměrnou spotřebu opravdu dlouhodobě. Co se dívám na SM, tak benzínová Kona je na průměru 7,25 litru (medián 7,4 litru) u reálných lidí, kteří s tím skutečně jezdí po skutečných cestách. Odpočítám-li odlehlá pozorování, je to rozsah 5,3 až 9,6. Pod 6 litrů jezdí jen 5 lidí z 56, takže 6 litrů opravdu nelze brát jako relevantní údaj. Za tolik s tím v průměru jezdí jen desetina lidí. Takže to pak výpočet posune trochu líp pro EV (na cca 105 tisíc km v tom nejlepším případě, cca 150 tisíc km v tom nejhorším) . Na druhou stranu, přesně jak říkáte, ona ani ta elektřina není zadarmo, takže to posune zase zpátky (a asi ještě o dost dál).

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
13. 5. 2022 08:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall S tou spotrebou sa nemám s vami dôvod hádať. Len aby ste pochopili, prečo som ja písal o 6l/100km.
Za prvé, vychádzal som z technických údajov, kde je kombinovaná spotreba uvedená 5,7-6,1.
https://www.hyundai.sk/files/download/model/kona-2020/technicke-udaje-kona-2020-12.pdf
Je to predsa len litrový motor s troma valcami a chápem, že v záťaži bude stúpať ta spotreba rýchlejšie ako pri motore s väčším objemom. Aj keď to má 88 kW, nerátam, že by si to niekto kupoval na trvalé jazdenie s plným obsadením, alebo na vláčenie materiálu na stavbu.
Za druhé, vychádzam z vlastnej skúsenosti. Z KE do BJ urobím so 16 rokov starým Hyundai Accent 1,4 63 kW spotrebu aj 5,2 ale väčšinou viacej (mimo diaľnice) a keď bolo nové, dokázal som aj 4,8. V meste robím za 7 a na diaľnici 7,5.
Preto mi tých 6 pri Kone pripadalo reailistických. Ale samozrejme, všetko závisí, kde sa väčšinovo jazdí a aký je štýl jazdy. Bohužiaľ v dnešnej dobe sa každý ponáhľa, v mestách sa používa agresívny štýl jazdenia. Takže šofér, čo na to kašle bude mať tých 7 a ten čo jazdí normálne môže mať tých 6. Nakoniec podľa tabuľky Vysoký cyklus je tam spotreba 4,8-5,2, takže úsporne sa dá jazdiť za vhodných podmienok.

eMKejx
eMKejx
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
13. 5. 2022 12:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall "V tom případě opravdu není problém z dojezdem ani délkou nabíjení někde na rychlonabíječce ani s dojížděním na sjezdovku nebo s jízdou do Chorvatska."

problem nie je, resp nebude v idealnej dobe, to znamena dostatocne mnozstvo nabijacich stanic ci cestou do HR alebo na hory k zjazdovke. Inak sa cesta na dovolenku predlzi, pripadne sa na zjazdovku clovek dostane az poobede...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
13. 5. 2022 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall 1) Já Vám rozumím, jak jste to myslel a chápu to. Jen jsem chtěl podotknout, že schopnost zajet nějakou trasu za nějakou spotřebu neznamená, že je to také průměrná spotřeba. Se svým dvoulitrem mám dlouhé štreky obvykle pod 6,5 litru (návštěvu příbuzných v SK zvládnu v průměru tam a zpět většinou pod 6), ale to není průměrná spotřeba se vším všudy. Ta je nějakých 7,5 litru dle dotankování (nezapomeňte ještě na lživý PP). A když se podívám na SM, tak lidé s tím jezdí v průměru za 9,1. Takže se z toho, že jsem s tím schopen jezdit mezi 6-6,5 (a to ne zrovna nějak lenivě), dostáváme k tomu, že průměrný řidič s tím samým autem jezdí za více než 9. Proto je třeba být s těmi spotřebami dost opatrný a nestavět to na nějaké jedné trase, když realita je často o dost jiná.

2) Papírová spotřeba a realita jsou dvě odlišné věci. U starších atmosfér to docela sedělo (třeba já se přes papírové údaje dostanu jen horko těžko - starší atmosféra), ale dělal jsem na toto téma rozsáhlou studii, a u moderních turbomotorů je ten rozdíl papír-realita obvykle někde mezi 30-40 % (BMW, Mercedes např. i o 50 % více než na papíře). Každopádně toto platilo pro starší metodiku, nová WLTP je přece jen o něco přesnější.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
16. 5. 2022 14:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Teraz v sobotu sme skočili na krátky výlet do Lačnovského kaňonu. Tam a späť spolu 122,5 km. Spotreba 5,4 l/100 km. A ja blbec mám ešte stále zimné pneu. S letnými by to bolo o kúsok menej. :-)
Proste ja sa na cenu auta a EV pozerám svojou optikou a tak nejako mi vychádza, že sa mi neoplatí.
A ak tých EV bude viacej, tak nechcem vidieť, čo bude na ceste na dovolenku do Chorvátska, keď sa cez víkend vyberú dovolenkári.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
16. 5. 2022 14:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Tak to se nevyplatí mnoha lidem, Vám i mně. Třeba u mně by se nevyplatilo ani nové spalovací auto, protože autem ročně najezdím asi jen tak dvakrát tolik, co nachodím pěšky :-) Každopádně, že se Vám nevyplatí Hyundai, ještě nemusí znamenat, že se někomu jinému nevyplatí třeba BMW, které může šetřit náklady v podstatě od prvního kilometru, protože stejně stojí EV i ICE.

lukypribyl
lukypribyl
Level Level
17. 5. 2022 11:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Je potřeba si uvědomit, že cena elektromobilů je navíc deformována emisními povolenkami. A značně. Takže i kdyby byla cena EV a ICE stejná, tak stejně vlastně zdaleka není...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 5. 2022 12:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Jak moc značně to je? To není zas takový problém spočítat a až tak zásadní rozdíly to nedělá. Ostatně se to tu počítalo už i v diskuzi, cituji: "Tesla prodala za poslední rok kredity za 1,63 mld. USD a prodala celkem 930 tisíc aut. Takže je to 1750 USD". Tzn. Tesly to zlevňuje asi o 3,5 %. Na ulici to nenajdete, ale že by to zásadně změnilo cenu vozu, to se také nedá říct.

Není ani problém si spočítat, kolik jsou náklady na emisní kredity u značek, které to od Tesly nakupují. Obvykle se to pohybuje okolo 100-300 USD na auto. To znamená zdražení spalováků o cca 1 %. Je to značné?

A jak moc značné to je, když ta automobilka vyrábí ICE i EV a žádné povolenky ani neprodává, ani nekupuje? Jak moc značné je to tam?

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
17. 5. 2022 13:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Však áno. BMW sa určite niekomu vyplatí. Ale počítam že to bude tak 0,001% slovenskej populácie. Ten zvyšok na to nebude mať peniaze. :-)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 5. 2022 16:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Jenže peníze by přece neměl, i kdyby to bylo ICE. Tedy v diskuzi, zda se vyplatí EV nebo ICE, je něco takového irelevantní.

PiláT
PiláT
Level Level
11. 5. 2022 18:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PiláT Dopustím se moderování diskuse. Příspěvek byl o tom, že jakkoliv se Tesla chlubí ekologií, tak pokud je její řešení dražší (cena bez koncových daní za celý životní cyklus výrobku), tak ekologické ( ve smyslu menší ekologické stopy) být nemůže. Elektromobily jsou dražší než spalováky, levnější na provoz a mají mnohem kratší technickou životnost. Elektromobily jsou asi výrobně dražší než vidíme na cenovce (protože se od ceny odpočítavají flotilové emisní sankce). Pro účely mé/ naší úvahy jsou podstatné výrobní a provozní náklady. Výrobní náklady neznáme, ale můžeme předpokládat, že jsou svázané s těmi prodejními. Provozní náklady můžeme spočítat, jenom cenu benzínu musíme snížit o spotřební daň, naopak DPH můžeme ignorovat, protože je připočtená ke všemu. Má to docela dost neznámých (lze popsat, kterým směrem "neznámá" tlačí, ale blbě se dá určit o kolik)
I když "neznámé" budeme ignorovat a budem předpokládat, že prodejní ceny odpovídají výrobním nákladům (což je pro porovnání elektromobilů ten nejpříznivější stav), tak doplatek na elektromobil se jenom velmitěžko vrátí na úspoře ceny za benzín. Nový spalovák nejezdí za 4 Kč/ km, ale spíš za 2,25 (spotřeba 5L/100km, cena 45 Kč/L), naopak elektromobil má ztráty při nabíjení cca 10%, reálně ušetříme cca 1Kč/ km (počítám palivo včetně spotř. daně, čili jsem mimo vstupní úvahu, ale pro zjednodušení diskuse to vyhoví). U baterky se předpokládá životnost 200 tis km. Vím, že Tesle vyšlo něco jiného, ale je to údaj pro auta která nepoznala zimu a měla velké baterky ("velká baterka" znamená, že ve většině případů se nabíjí z 30% do 60%, protože to stačí na denní provoz, je to rychlé a pro baterku příznivé a "nepoznala zimu" znamená, že se nenabíjí v zimě, tedy pomalu a s velkými ztrátami a při jízdě se netopí). V reálném ČR světě budou baterky spíš malé, proto provozované 20%-80% a v zimě ještě s větším využitím kapacity, pak vydrží právě/ sotva těch 200 tis km během kterých by se měly zaplatit (nezaplatí, protože šetří cca 1Kč/ km a elektromobil je dražší o víc než 200 tis. Kč)
Pokud vás napadne, že jsem něco zanedbal, zkuste se zeptat taxikářů proč nepřezbrojili na eletromobily (nepřezbrojili, protože je to ekonomická blbost), navíc tím že ekonomika je "ciknutá" směrek k podpoře elektromobility, tak ekologická pitomost je to ještě větší

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 5. 2022 20:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PiláT Nedopatřením jsem asi neodeslal odpověď, takže zkusím znova.

Náklady se dají částečně zjistit z finančních zpráv firmy. Za minulé čtvrtletí Tesla prodala 305 tisíc aut, náklady (cost of revenue) 11,32 mld. USD, tedy 37100 USD/auto. Prodej aut (bez kreditů) 16,18 mld. USD, tedy 53000 USD/auto. Pochopitelně firma má další provozní a jiné náklady, které v té ceně musí započítat, takže nemá 16 tisíc USD na autě, jak by se mohlo zdát.

"Nový spalovák nejezdí za 4 Kč​/ km, ale spíš za 2,25 ​(spotřeba 5L​/100km, cena 45 Kč​/L​)"

To, že se s nějakým autem dá jezdit za 5, neznamená, že tak jezdí pořád. Já také umím jezdit za 5,5, ale průměr mám 7,5. Spalovák jezdící pod 5 téměř neexistuje (tím myslím obecně pro průměrného řidiče, tedy jasně, že existují řidiči, kteří mají průměr s některými vozy i kolem 4 litrů). Moderní benzin (2015+) v průměru jezdí za 7,4, při 45Kč/l to je 3,3 Kč/km. Nafta 6,5l, při 47Kč/l to je 3,1 Kč/km. U auta srovnatelného s Teslou (tedy 8,4-9,9 litru) hovoříme o cca 4 Kč/km. Tesla bere 19kWh/100km (u reálných lidí jezdících v reálném provozu včetně zimy, klimy, topení). Ztráty při přenosu a další to vyženou na 25 kWh. Nabíjet to za 6 Kč/kWh, jsme na 1,5 Kč/km. Rozdíl přes 1,5 Kč/km. Nabíjení na některých nabíječkách to zvedne výše, nabíjení na jiných to může poslat níže (u obchoďáků, levnější tarif, vlastní elektřina,...)

indyan
indyan
Level Level
6. 6. 2025 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PiláT Všichni moji známí s velkým měsíčním nájezdem přešli na elektromobily. Někteří mají i doživotní nabíjení zdarma a jezdí jen za cenu opotřebení pneumatik.

honcka
honcka
Level Level
19. 5. 2022 08:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PiláT Já teda vidím jako největší brzdu, že ev se víceméně vyplatí max tomu, kdo má vlastní garáž, možná max když má možnost nabíjet v práci (pokud jezdí autem do práce).
Nevím jak jsou na tom baterky, ale imho nabíjet pořád na rychlonabíječkách jim asi by nedělalo dobře

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 5. 2022 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honcka V zásadě máte pravdu. Vyplatí se to tomu, kdo má alespoň občas přístup k nějaké formě nabíjení, když se na to nabíjení nečeká. Ono to většinou zní jako problém, ale zkusme počítat. Pokud např. každý týden jezdíte na velký nákup (a to dělá spousta lidí) a to auto tam stojí třeba 1 hodinu na 22kW nabíječce (pokud tak dlouhý čas nabíječka dovolí), tak každý týden nabijete cca 20 kWh. Při spotřebě třeba 18kWh/100km to máte každý týden nabitých cca 110 km. Ročně 5700 km. To už je skoro polovina ročního nájezdu běžného člověka (ten je v EU někde mezi 12-14 tisíci km). Např. u Lidlu jsou 50kW nabíječky se 40minutovým limitem, to jste zhruba na 25-30 kWh, 7200-8700km ročně (prozatím zdarma). Teď je otázkou, kde a především kdy nabijete tu zbývající polovinu. Je třeba si uvědomit, že EV může být komfortní tehdy, když se k němu nechováte jak ke spalovacímu autu (nenabíjíte až tehdy, když je prázdné, a nenabíjíte nutně do plna). Je to prostě jiný styl práce s ním, což nemusí nutně znamenat, že i špatný.

zzw30
zzw30
Level Level
11. 5. 2022 07:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pěkný článek!
Hodně mě zaujala informace, že loni Tesla vyrobila poměrně vekou část svých aut, to mě docela překvapilo.
Baterky taky, i když tam jsem to čekal.
V Hondě mám NiMH které jsou cca v 60% (2010, 120tis km, vzduchem chlazené a bez BMS, ale tyhle se dají "regenerovat") a v Toyotě Li-Ion, které mají 100% (2015, 153tis km).
Jde vidět, že kvalitní BMS dokáže tu životnost hodně posunout, i když jsem spíše proti Li-Ion a Li-Pol z důvodů snadného zahoření.

shall
shall
Level Level
11. 5. 2022 07:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zzw30 Ne všechny Li-Ion snadno hoří. Například železo-fosfátové baterie jsou taky Li-Ion, ale mají oproti niklovým výrazně nižší nebezpečí zhoření. Ostatně požáry elektromobilů jsou velkou vzácností a stávají se výrazně méně častěji než požáry spalovacích vozů, ale o to větší je pozornost médií na tyto případy.

zzw30
zzw30
Level Level
11. 5. 2022 10:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall LiFePO4 mám ve skútru, to je jediná Lithiovka, co bych pod prdelí snesl :D
LFP maximálně vyteče a smrdí po rumu, pár článků už mi chcíplo. A nebojím se ji skladovat normálně v bytě.
To o Li-Ion nebo modelářských Li-Pol z dronu říct nemůžu, u těch mám upřímně obavy a skladuju je ve speciálním boxu.

shall
shall
Level Level
11. 5. 2022 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall LFP je taky Li-Ion :)

zzw30
zzw30
Level Level
11. 5. 2022 15:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shall Všechno je to Li-Ion, já jsem vypíchl LiPo a LFP zvlášť, protože ty mají v tom kontextu výrazně jiné vlastnosti než LCO,NMC apod.
Nevidím důvod proč takhle zbytečně slovíčkařit, takhle to přece odlišuje i velké množství výrobců.

odb
odb
Level Level
11. 5. 2022 09:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zzw30 Tu Toyotu mas spravne?
100% bateria po 153 tis.km a 7 rokoch je nezmysel.

zzw30
zzw30
Level Level
11. 5. 2022 10:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb stopro, potvrzeno i v servisu, a na baterku byla 10 let celoevropská záruka (tzn ještě 3 roky). Je to Prius Plug-in hybrid, na baterku to furt je schopné ujet cca 18km jízdy. Průměrná spotřeba 2,5-3 l/100km.

zzw30
zzw30
Level Level
11. 5. 2022 10:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Teda - abych byl přesný - ty procenta jsou samozřejmě imaginární. Kdoví, jak velkou rezervu z výroby udělali.
Podstatné tady při koupi bylo to, jestli to na baterku pořád ujede stejně - což ujede.
Podle materiálů to má 4,4kWh baterii, a když se nabíjí naplno tak tam vleze tuším něco kolem 3,5? Teď si to z hlavy nepamatuju. Vypadá to, že se ta baterka nevyužívá úplně celá.

grol2
grol2
Level Level
11. 5. 2022 13:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Rezerva tam je, ale všechna čest Toyotě, kvalitu a spokojeného zákazníka si pohlídat umí.

shall
shall
Level Level
11. 5. 2022 14:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Nesmysl to není. Ta baterie mohla mít trochu lepší hodnoty už z továrny a pokles byl zřejmě malý.

drk22
drk22
Level Level
18. 5. 2023 10:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Nesmysl to samozřejmně je ale jen za předpokladu že těch 100% by bylo oproti počáteční kapacitě. Velmi pravděpodobně je to 100% plánované či garantované kapacity. Baterka pak na začátku měla třeba 110% ale furt ukazovala jen 100....

Reklama
Reklama